سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه از سخن چین پیروی کند، دوست را ازدست می دهد . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 88 شهریور 28 , ساعت 11:54 صبح
خبرگاه آنلاین: شما لابد حکایت یک دل و دو دلبر را که شنیده‌اید. یوتساست کوویچ سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایرانی در شهر ساحلی توریستی یزولوی ایتالیا چنین حال و هوایی داشت وقتی که 2 تیم ایران و صربستان به دیدار پایانی رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان گام گذاشته بودند.

 او برای هر 2 تیم آرزوی موفقیت کرد،‌ چون یک دلش برای وطنش می‌تپید و قلب دیگرش هم برای پسران ایرانی‌اش که موانع را یکی یکی پشت سر گذاشته بودند تا به فینال یازدهمین دوره پیکارهای قهرمانی نوجوانان جهان راه پیدا کنند.

ایران و صربستان یک بار در روز آخر دور مقدماتی مسابقه‌ها با هم روبه‌رو شده بودند که ایران در 3 ست بر نایب قهرمان اروپا چیره شد تا جایی که سرمربی تیم آمریکا که انتظار داشت تیمش به دور دوم صعود کند، مربیان 2 تیم را به تبانی متهم کرد و ست کوویچ هم که مرد حاشیه‌هاست، بازیکنان آمریکایی را به دوپینگ با کوکائین متهم کرد. او در حاضرجوابی و حاشیه‌سازی استاد است.

البته ست کوویچ انصافا فردی دلسوز و باپشتکار است که در کنار برخورد خشنی که دارد، تا حد بیگاری در تمرین‌ها کار می‌کشد. ایراد دیگری که بر این مربی وارد است، بی‌توجهی به نقطه نظرات مربیان دیگر است و به همین دلیل بجز محمد وکیلی که سازگاری ایرانی ویژه‌ای دارد، ‌هیچ یک از مربیان سال‌های اخیر دوام نیاوردند که کنارش بمانند. آخرین این مربیان فرشاد سعیدی بود که در کوران مسابقه‌ها اعلام کرد که دیگر با این مربی نخواهد بود. با وجود این، ست کوویچ در مسابقه‌های نوجوانان جهان کارنامه خوبی داشت.

تیمش نایب قهرمان شد و اگر او با بهترین مهره تیم ایران امیر غفور به خاطر یک اشتباه لجبازی نمی‌کرد، بعید نبود که بر کرسی قهرمانی جهان هم قرار بگیرند. حالا فدراسیون والیبال قصد دارد این مربی را با تمام گوشت تلخی‌هایی که دارد حفظ کند، بویژه حالا که آلمان و چین پیشنهاد اداره آکادمی والیبال کشورهای خود را به این مربی صرب داده‌اند. ست کوویچ البته دلایل و منطق خاص خودش را دارد، از جمله این که در مسابقه‌های جهانی هیچ گاه نمی‌توان تیمی را 2 بار شکست داد و صربستان که یکبار به ما باخته بود، در بازی پایانی چیزی برای از دست دادن نداشت و با سرویس‌های ریسکی‌اش تیم ما را از کار انداخت.

فرشاد سعیدی دستیار ست کوویچ هم می‌گوید: صرب‌ها مهره‌های کلیدی ما را خوب آنالیز کرده بودند و با ضربات خود آنها را از دور خارج کردند.

حال پرسش ما این است که چرا ما نتوانستیم صرب‌ها را خوب آنالیز کنیم. شاید به این خاطر که آنالیزور تیم ما روی نیمکت مربیان نشسته بود و آنالیزگران صرب از بیرون بر قضایا اشراف داشتند.

اما هرچه بود، در مسابقه‌های نوجوانان جهان در ایتالیا، نوجوانان والیبال ایران آنقدر خوب کار کردند که تمام کارشناسان اروپایی بر شایستگی این تیم صحه گذاشتند.

دکتر دار، رئیس باشگاه مودنای ایتالیا و عضو فدراسیون والیبال ایتالیا گفت: تیم ایران بازیکنان بااستعدادی دارد. پروفسور هالوی، مدیر باسابقه والیبال جهان هم گفت: مدرن بازی می‌کنید. میگوئل تی‌تا، رئیس اسپانیایی مسابقه‌ها هم گفت: خیلی پیشرفت کرده‌اید. در کنار آرژانتین قهرمانی حق تیم ایران بود و بچترادو پنیتو، مربی سرشناس ایتالیا گفت: دو سه نفر از بازیکنان شما مثل امیر غفور و فرهاد سال‌افزون شایسته بازی در لیگ ایتالیا هستند و از قضا یکی از مواردی که می‌توان از آن به عنوان افتخاری دیگر نام برد، ظهور پدیده‌هایی چون امیر غفور بود؛ نوجوانی با سن تقویمی واقعی که از کاشان برخاست. او که به تایید یکی از مربیان تا روز آخر در معرض خط خوردن و حذف شدن از تیم ملی قرار داشت، کاری کرد کارستان تا جایی که همه وی را با انگشت نشان می‌دادند. غفور با 203 سانتی‌متر قد فوق‌ستاره‌ای است که در یزولو متولد شد.

وی که پیراهن شماره 10 را به تن داشت، توپ را در ارتفاع 338 آبشار می‌زند و دست‌هایش در زمان دفاع تا مرز 333 سانتی‌متری می‌رسد. غفور که بخوبی در قطر پاسور تیم ملی ایران گل کرده است، می‌گوید: قهرمانی حق ما بود. در تیم صربستان فقط 2 بازیکن خوب بودند؛ اما ما یک مجموعه عالی بودیم. می‌پرسیم پس چرا شکست خوردیم، می‌گوید: نمی‌دانم.

بچه موقر محله محتشم کاشان درباره ست کوویچ خیلی با احترام حرف می‌زند: او بهترین مربی است. خیلی به ما کمک کرد. می‌پرسیم، می‌خواهی مثل کدام بازیکن باشی؟ می‌گوید: در ایران محمد محمدکاظم، اما الگوی من میکوویچ صربستانی است. می‌گوییم تحت تاثیر مربی‌ات که صربستانی است، قرار نگرفته‌اید. همه می‌خواهند جیبا باشند. سرش را پایین می‌اندازد و بعد می‌گوید: میکوویچ حرف ندارد... تیم نوجوانان ایران با این استعدادهای درخشان، امیر غفور، سامان فائزی، فرهاد سال‌افزون و... سوای مدال نقره جهان، پشتوانه‌های خوبی را هم برای تیم ملی کشورمان ایجاد کرده است.

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال که در ایتالیا از نزدیک مسابقه‌ها را تماشا کرده بود، وعده تشکیل تیم «ب» یا امید ملی را هم داده است. او به این تجربه رسیده است که تیم ملی نباید منحصر به ده پانزده بازیکن باشد. اگر همواره بیست سی بازیکن آماده و همطراز داشته باشیم، دیگر نگران فشردگی مسابقه‌ها، سرماخوردگی و مصدومیت بهمان بازیکن تیم ملی نخواهیم بود. سال‌هاست ما درباره تشکیل تیم امید می‌نویسیم و البته سال‌ها هم تاکید می‌کنیم با پرورش گلخانه‌ای نمی‌توان به توسعه پایدار رسید.

آموزه‌های پیکارهای مردان زیر 19 سال جهان، فدراسیون والیبال را به خودباوری بیشتر رسانده است که اگر برنامه داشته باشیم، می‌توانیم در سطح بالای والیبال جهان مطرح باشیم. ما به همنواختی آموزشی، به یکسان‌سازی تمرین‌های تیم‌های ملی، به آموزش مربیان جوان و تحصیلکرده و مربیان بزرگ جهان نیاز داریم. مربیانی از اروپا بویژه ایتالیا.

به تیم‌های بزرگ جهان نگاه کنید. به روسیه، بلغارستان، اسپانیا، فنلاند و .... نگاه کنید. همه مربی ایتالیایی دارند و سرمربی تیم ملی آلمان لوزانو هم دانش‌آموخته ایتالیاست.

بهتر است از مربیان اروپای شرقی که هنوز هم سنتی کار می‌کنند دوری جوییم و خودمان را با دنیای روز این ورزش وفق دهیم.

عملکرد فنی و آماری بازیکنان ایران

رده 2 - مجتبی برزاجانپور (11)‌ مجموع آبشار: 133 درصد 62/49 نفر اول این پست یاناگیدا از ژاپن بود که با 210 آبشار و 29/54 خودنمایی کرد.

رده 2 - امیر غفور (10)‌ او در مجموع 95 بار سرویس زد که با معدل 40 درصد رده دوم را پس از احمد کربوا از الجزایر به دست آورد. کربوا، از مجموع 93 اقدام خود میانگین 50 درصد را به نام خود ثبت کرد.

رده 8 - محمدرضا حسینی پویا (1)‌ او 152 بار ساعد گرفت که درصد موفقیت او 37/47 بود، نفر اول سانتور بکاردو از برزیل بود که از 157 دریافت خود 32/57 درصد موفق عمل کرد.

تیم ایران در پاسوری، توپ‌گیری و لیبرویی، جایی در بین 10 بازیکن برتر نداشت. از نظر تیمی، ایران در دفاع گروهی با 378 دفاع و معدل 83/3 پس از روسیه (88/3)‌ دوم شد که نشانه پیشرفت در این مهارت تعیین شده است. در آبشار با وجود 787 حمله رده ششم را کسب کردیم، در توپ‌گیری تیمی با 406 دریافت و معدل 10.28 ، یازدهم شدیم.

در پاسور با 765 ارسال و میانگین 17/3 در رده یازدهم قرار گرفتیم، در سرویس با 516 سرویس و 16/45 پس از برزیل، فرانسه و ژاپن ایستادیم. حالا که صحبت از آمار و آنالیز شد رئیس فدراسیون والیبال مذاکراتی را با مرکز آنالیز فدراسیون والیبال ایتالیا آغاز کرده است تا از طریق پرداخت حق اشتراک، آنالیز و اطلاعات روز تیم‌های ملی کشورهای جهان را در اختیار بگیرد که اقدامی ارزنده به حساب خواهد آمد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ