سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خلق را با قدرت خود، بی هیچ سابقه ای بیافرید و آنان را مطابق خواست خود ایجاد نمود . سپس آنان را در راه اراده اش پیشبرد و در راه دوستی اش برانگیخت . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش در ستایش خداوند، عزّوجلّ ـ]
 
شنبه 88 شهریور 28 , ساعت 11:45 صبح
خبرگاه آنلاین: رئیس جمهور آمریکا در سخنانی با اعلام انصراف کشورش از استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی اعلام کرد که آمریکا سیستم بهتری را جایگزین آن می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که آمریکا سیستم مقرون به صرفه تر و با فناوری های عالی تری نسبت به سیستم سپر ضد موشکی ایجاد خواهد کرد که در آن منافع روسیه نیز در نظر گرفته شود. سخنرانی وی توسط شبکه تلویزیونی "وستی" روسیه پخش شد.

وی گفت: به غیر از این ما در این سیستم جدید منافع روسیه را نیز در نظر خواهیم گرفت که سیستم قبلی ما را علیه منافع خود محسوب کرده بود و ما در مورد جدید این نگرانی ها را مد نظر خواهیم داشت.

اوباما همچنین با اشاره به همکاری با روسیه گفت که آمریکا قصد دارد با روسیه مذاکرات کلی داشته باشد. رئیس جمهور آمریکا توضیح نداد که منظورش از این مذاکرات چیست.

در همین حال دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه، با استقبال از این اقدام آن را گامی مسوولانه خواند و ابراز امیدواری کرد که این اقدام باعث گرم شدن روابط بین دو کشور آمریکا و روسیه خواهد شد.

مدودف با تمجید از "تصمیم مسوولانه" اوباما در شبکه‌ تلویزیونی وستی روسیه اظهار داشت که آماده‌ ادامه‌ مذاکرات است.

نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه نیز از "تصمیم عالی" اوباما ابراز خشنودی کرده است و این در حالی است که رهبران جمهوری‌های چک و لهستان تاکید کرده‌اند که با وجود این تصمیم، روابط بین آمریکا و این کشورها همچنان قوی باقی خواهد ماند.

دونالد تاسک نخست وزیر لهستان، اظهار داشت: من بیانیه اوباما را با خشنودی کامل دریافت کردم و پروژه‌ جدید همچنان در راستای بهبود امنیت اروپا خواهد بود.

واتسلاو کلاوس، رئیس جمهور چک نیز هر گونه نگرانی در خصوص تاثیر تصمیم اوباما بر روابط دو کشور را رد کرد.

کلاوس اظهار داشت: من 100 درصد مطمئن هستم که این تصمیم دولت آمریکا باعث سردی روابط بین آمریکا و جمهوری چک نخواهد شد.

این در حالی است که میرک توپولانک، نخست وزیر سابق جمهوری چک، در این خصوص گفت که تصمیم اوباما خبر خوبی برای دولت چک، آزادی و استقلال جمهوری چک نیست.

میچ مک کانل رهبر اقلیت جمهوری خواه سنا نیز این تصمیم اوباما را کوته بینانه و برای منافع بلند مدت امنیتی مضر خواند.

وی گفت: ما نباید به دو متحد از وفادارترین متحدمان در جنگ علیه تروریسم پشت کنیم.

جان مک کین، سناتور جمهوری خواه و رقیب اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز از این تصمیم انتقاد کرده است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ